Ako ste zadnjih desetak dana bili u većim šoping centrima, mogli ste jasno vidjeti kako se polako ističe božićna ikonografija. Neobično za ovo doba godine, rekli bi oni stariji.

No, moderni i liberalni zapad, donio nam je sa sobom i nove običaje, te posve novi kalendar. Svi veći trgovački centri počeli su ovih dana kititi božićne jelke. Kako se prema zastarjelim običajima božićna jelka kiti na Badnjak, pretpostavljamo da je Badnjak ove godine bio svega par dana nakon Martinja.

U trgovačkim kulturama, Advent nije naišao na plodno tlo, jer u svojoj srži naglašava čistu suprotnost materijalizmu, trošenju, raskošnosti i blještavilu, a to nije dobro za profit. Stoga trgovački lanci izbjegavaju Advent. Neki gradovi pak priznaju Advent, međutim su njegovo tumačenje izmijenili u nešto moderniji oblik, pa se tako po novome Advent odlikuje ispijanjem kuhanog vina, kušanjem kobasica i drugih delicija, predstavama te sveopćom uličnom zabavom.

Za očekivati je da će Božićno-adventsko ludilo potrajati sve negdje do starog blagdana Tri kralja. Onda u potrošačkoj religiji nastupa blagdan “SALE” gdje s nestrpljenjem čekamo da nam Sv. Sale donese velike popuste. Siječanj je rezerviran za velike rasprodaje, i svaki pravi vjernik potrošačke religije mora posjetiti neku od meka konzumerizma. Čak se organiziraju autobusna hodočašća gdje za pedesetak kuna dobijete plaćeno hodočašće u neku od obližnjih austrijskih trgovačkih svetišta, te cijeli dan možete provesti u jedinstvenom ugođaju sniženih cijena.

Moderni, bolji i pametniji svijet, ono je čemu svaki dan težimo. Moderno je zaboraviti na bližnje, na one koji si ne mogu priuštiti biti “moderni vjernici”, moderno je ne misliti na duhovno zdravlje, moderno je prepustiti se materijalnom hedonizmu, pa makar i na kredit ili minus. A dobrota, ljubav, skromnost, briga za druge… to je za konzervativce.
(nl)

(fotografija snimljena 19.11.2017. godine)

Povratak na naslovnicu…